måndag 8 juli 2013

Portföljen - Q2, 2013

Andra kvartalet började ner, steg sedan för att återigen dippa innan kvartalet stannade på mer eller mindre +/-0 för portföljen. Mer exakt så backade den med -0,07% samtidigt som OMX Stockholm PI under samma period backade med -3,63%. Så för andra kvartalet i rad så lyckades jag hålla mig högre än indexet jag jämför mig med.

Under april så det utdelningar från tre bolag bland annat Fortum. Men det stora som hände var att jag valde att sälja mina innehav i Securitas och Loomis. I efterhand så ångrar jag lite att jag släppte Loomis som jag fortfarande gillar men att kliva av Securitas som jag gjorde känns fortfarande bra.

Maj var en väldigt lugn månad när det gällde investeringar. Men pengar och tid försvann snabbt när flytten till det ny inköpta huset skedde. Hela månaden var det fullt upp och en stor del av tiden var vi utan internet också. Varken inköp eller försöäljningar gjordes utan det enda som hände var att det kom lite utdelningar bland annat från Bilia.

Juni månad fortsatte med både mycket hemma och på jobbet men jag hann ändå med att öka mitt innehav i Prospect Capital Corp under början av månaden och sälja mitt innehav i Bilia i slutet av den samma. Det enda bolaget som delade ut under månaden var PSEC.

Som ni ser har första halvåret 2013 varit helt okej för portföljen. Portföljen har stigit med 12,58% samtidigt som OMX Stockholm PI har stigit med 6,18%.

Nu är det bara att ta nya tag och kämpa på och hålla tummarna för att det fortsätter på samma sätt.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Grattis till ett bra resultat för halvåret.
    Är lite nyfiken på hur du får till dina grafer?
    Är det via din mäklare eller jobbar du ihop dem själv?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag "lånar" dem från Avanzas portföljrapport...

      Radera
  2. Då var det som jag misstänkte. Den fina funktionen saknas om man är mini-kund hos dem. Men istället får jag ju ett lågt courtage.

    Får se om jag kanske kan skapa mig en egen graf, blir väl dock med längre intervall skulle jag tro

    SvaraRadera