söndag 7 april 2013

Analys av Securitas

Securitas är det bolag som sen det kom in i min portfölj under hösten 2012 gått mycket starkt. Men efter att ha läst på lite snabbt om resultatet för 2012 som inte var så starkt i kombination med ett högre pris och fortsatt svag marknad framför allt i Sydeuropa så bestämde jag mig för att uppdatera min analys för att se om det kanske är läge att sälja innehavet och investera i något annat bolag. Nu håller jag bara tummarna för att jag lyckats få alla siffror rätt så jag inte lurar mig själv.
Om bolaget:
Securitas är en multinationell koncern som är baserad i Stockholm. Securitas grundades ursprungligen 1934. Securitas har under åren köpt upp massor av bolag runt om i världen och även delat ut och sålt av delar av sin verksamhet.

I dags läget är Securitas en rejäl koncern med ca 275 000 anställda i 50 länder.

Företaget är uppdelat i 4 affärssegment "Security Services North America", "Security Services Europe", "Security Services Ibero-America" och "Mobile and Monitoring".

2009 hade Securitas en global marknadsandel om 11% om man tittar på bevakning och mobila säkerhetstjänster.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Grundat 1934, på börsen sen 1991 och återfinns på Large Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Ja
Securitas är ett stort och stabilt företag som har verksamhet i stora delar av världen. Självklart har de tuff konkurrens men dom känns ändå stabila. Företaget växer också sakta till stor del på grund av förvärv av andra mindre bolag.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nej
Vinsten har sjunkit ganska kraftigt under de senaste åren, ända sen 2008 har siffrorna pekar neråt och fortsätter det på den inslagna vägen så är vi snart nere på de riktigt svaga resultaten som Securitas levererade under 2006 och 2007.

4. Stabilt ROE. Ja
Svaret är ja. Det ser fortsatt helt okej ut och 5 års snittet visar strax över 20% om jag fått siffrorna rätt.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Nja
Jag har ändrat min åsikt här sen senaste analysen och ger inte bolaget godkänt här helt godkänt här. Självklart påverka en svag ekonomi alla bolag men jag tycker att Securitas drabbas hårdare än många andra i kombination att det är väldigt beroende av att personalkostnaderna inte skenar iväg till exempel på grund av politiska beslut. Har nog blivit lite hårdare här än vid förra analysen, troligen hade jag godkänt bolaget på denna punkten vid den förra analysen.

6. Stabil utdelning. Ja
Utdelning under hela 2000-talet i alla fall. De senaste 9 åren har utdelningen legat stabilt kring 3 SEK. Trots ett svagt 2012 så delade bolaget ut 3 SEK även för det året. Någon större utdelningstillväxt är inget man kan förvänta sig med tanke på resultatet.

7. P/E. Nej
Om man räknar på snitt vinsten för de senaste 3 åren stannar man på en vinst på 4,58 SEK. Jag är tveksam till om Securitas kan nå upp till det för 2013 och väljer istället att räkna med en förmodad vinst på 3,30 SEK (motsvarar vinsten för 2012) och en kurs på 60 SEK som ger ett P/E-tal på 18,2. Ett för högt P/E-tal för min smak, P/E har också stigit ända sen 2008 även om de inte är uppe på de skyhöga talen som gällde under 2006 och 2007.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nej
Ser inte alls bra ut. Soliditeten försvagades ytterligare under 2012 och nu är det dags för ett 2013 som inte ser allt för ljust ut heller.

9. Bra ägarbild. Ja
En stor och långsiktig ägare som har hela 30% av rösterna och ytterligare en med nästan 12% av rösterna. Det ser jag som mycket positivt.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
En snabbsökning gav inget stort problem.

Resultat: 6 Ja, 1 Nja, 3 Nej - 13/20 poäng


Slutsats:
Helt klart ett bolag som ligger nära till hands att avveckla i dags läget. Men frågan är om det finns något annat intressant att investera i, finns ju också ett alternativ i att lägga eventuella likvider i en räntefond eller dylikt.
Många siffror pekar neråt under 2012 vilket känns oroväckande och vinsterna under de senaste åren har bara blivit sämre och sämre. Jag har svårt att tro att en vändning bara ska ske så där.
Skillnaderna är inte överdrivna sen förra analysen, jag räknade med en vinst på 3,8 vilket bolaget inte nådde upp till men en stor orsak till min negativa syn på bolaget är nog att jag ändrat mina investeringstankar lite och förändrat min syn på vad som är okej eller inte i min värld.

Måste passa på och berömma Börsdata.se som är en grym sida att använda sig av för att titta närmare på bolag.

1 kommentar:

  1. Kör hårt. Här har du en grymt undervärderad aktie som snart lyfter mot skyn.
    https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1977204&fromPage=newsModule

    SvaraRadera