torsdag 30 augusti 2012

Upp ibland men mest ner...

Jag har haft alldeles för mycket att göra den sista tiden så jag har knappt hunnit att titta in på avanza och läsa respektive akties telegram och pressreleaser. Men känslan jag har fått är att det gått mer ner än upp. Tittar man närmare på mina innehav i min vanliga portfölj så har det gått lite olika. Tänkte vi skulle ta en liten genomgång av dem här under:

*Bilia: Ligger ganska stabilt, har gått upp lite i slutet men inte någon större rörelse, kanske kan få lite fart åt något håll när det kommer nya uppgifter om ny bilförsäljningen i Norden men annars är det nog först när vi får se rapporten i slutet av oktober som man får vet vilket håll det pekat åt.

*Fortum: Har stigit en hel del sen jag köpte och jag tror att det kan fortsätta upp. Rapport i mitten av oktober att vänta. Sen hänger nog mycket på hur kalt det blir i vinter. Trots att jag tror Fortum skulle gilla en kall vinter så är det nog tveksamt om jag gör det själv. Så jag håller nog tummarna för en inte allt för kall vinter i alla fall.

*KappAhl: Vet inte riktigt vad man ska säga om bolaget. Kursen steg kraftigt i början av månaden för att sen sjunka tillbaka rejält igen utan några nyheter. Idag så ändrade helt plötsligt Nordea rekommendationen från sälj till köp och höjde riktkursen till 7,50 SEK frågan är vad Nordea vet eller vad det är som har gjort att de helt plötsligt svängt så kraftigt. Själv väntar jag in rapporten i början oktober sen får vi se vad jag gör med aktien funderar på att sätta in en automatisk försäljning vid 5,80 eller något liknande.

*Kungsleden: Inte mycket att säga om. Kom information idag om att det finns funderingar på att sälja Nordic Modular som är en del av Kungsleden annars händer det inte mycket intressant innan man kommer med mer information om hur det går i skattemålen. Har haft vissa funderingar/förhoppningar om att de kanske ska dela ut Hemsö till sina aktieägare men det verkar det ju inte som just nu. Själv har jag nu valt stoppa undan aktien långt in i byrålådan och tänker nog inte plocka fram den mer i år.

*Peab: Peab har tappat rejält sen rapporten kom den 21 augusti och jag har funderingar på att öka i Peab som jag tror kommer att vara en bra aktie långsiktigt. Men frågan är om det är läge nu eller om man ska sitta lite lugnt och vänta in en eventuellt ännu surare börs under hösten. Samtidigt måste jag uppdatera mig lite till på både NCC och Skanska också om jag bestämmer mig för att öka i den branschen.

*Securitas: Gick ner efter rapporten då jag klev på, för att sen kliva upp igen och nu under dagen sjunka ner rejält. Vet inte vad man ska tro men många analytiker skriker sälj med stor bokstäver. Själv väljer jag att sitta lugnt och lita på att det blir en bra affär långsiktigt precis som jag ansåg att det skulle vara när jag köpte. Sen får framtiden utvisa om jag har fel eller rätt.

Valde för övrigt att sälja mitt innehav i Spiltan Räntefond Sverige i början av veckan och idag kom det in lite pengar på kontot, jag hade inte mycket pengar där men lite fanns det som går att använda till att köpa aktier eller göra något annat spännande. Har förutom att funderat på att öka i Peab också på sistonde blivit sugen på att investera i någon eller aktier på den amerikanska börsen.
Någon som har något bolag att rekommendera att titta på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar