fredag 17 augusti 2012

Analys av Wihlborgs

Här kommer det sista av fastighetsbolagen jag kollat på och det är en av favoriterna, Wihlborgs Fastigheter. Jag har använt mig av årsredovisningen för 2011 och Q2-rapporten för 2012. (Utförd 20120815)
Om bolaget:
Som ni kan läsa under så bildades Wihlborgs ursprungligen 1924 men det nuvarande bolaget bildades först 2005. Bolaget har sina fastigheter i Öresundsregionen på de utvalda marknaderna Lund, Helsingborg, Malmö och Köpenhamn.

Sen bolaget bildades 2005 så har antalet fastigheter och fastighetsvärdet växt rejält. Från 2005 då man ägde 197 fastigheter värda cirka 7,9 miljarder till halvårsskiftet 2012 då man ägde 249 fastigheter till ett värde av cirka 18,7 miljarder. Fastighetsbeståndet är under en ständig utveckling där det säljs, förvärvas och förädlas vilket är målet för det flesta bolag i branschen.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Bildades redan 1924. Men när "Gamla Wihlborgs" delades 2005 så stannade stockholmsdelen kvar i det gamla bolaget som sedan bytte namn till Fabege och ett nytt Wihlborgs bildades som tog hand om fastigheterna i Öresundsregionen. Nuvarande bolag börsnoterades 2005 och återfinns på Mid Cap Norden. Det blir ett Ja här trots att det "Nya Wihlborgs" bildades först 2005 tack vare deras historia.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Fastigheter värda nästan 19 miljarder i Öresundsregionen.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Ja
Blev en mycket liten förlust 2008, annars bara vinster som ser stabila och bra ut. Väljer att sätta ett Ja här då förlusten var så pass liten 2008. Jag har inte räknat på intjäningstillväxten då bolaget har funnits för kort tid i sin nya form.

4. Stabilt ROE. Ja
Trots förlusten visar ROE 12% vilket är klart över kravet.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Drabbas inte värre än något annat bolag.

6. Stabil utdelning. Ja
Stigande utdelning ända sedan starten 2005.

7. P/E. Ja
Jag har räknat med en vinst 2012 på 7 SEK och ett pris på 100 SEK det ger ett P/E på under 15 och är helt okej.

8. Soliditet/Skuldsättning. Ja
Klarar kravet precis och stannar på ett fem års snitt på 30,5%. Hade helst haft en högre soliditet men det uppfyller ändå kraven om än precis.

9. Bra ägarbild. Nej
Brinova är störst på 10% och därefter kommer den näst största på 3%. Jag hade velat se minst en större ägare till med helst upp mot 20% i alla fall.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
Inget att anmärka på.


Resultat: 9 Ja, 0 Nja, 1 Nej

Slutsats:
Wihlborgs var det sista bolaget jag tittade men tillsammans med Hufvudstaden var det dessa två bolag som jag fastnade för. Wihlborgs ekonomi är inte lika stark som Hufvudstadens men istället har de lite högre avkastning men framför allt så har de många intressanta projekt på gång och jobbar i den intressanta Öresundsregionen som jag på sistone har fått upp ögonen på.

Även roligt att se att Wihlborgs lämnade ett så passa bra resultat för 2008 även om det var minus. Men det var ett mycket litet minus i jämförelse med de flesta övriga fastighetsbolagen.

Då var alla de fastighetsbolag som jag bestämt mig för att titta närmare på genomgångna. Nu ska det bara göras en sammanställning och en liten sammanfattning som jag hoppas kan komma redan i helgen så jag kan fortsätta nästa vecka med att dels kolla närmare på rapporterna som kom från PA och Kungsleden, även om ingen av dessa verkar vara någon allt för munter läsning. Sen kommer det ytterligare rapporter från mina innehav som kan bli intressanta att se, jag håller bland annat tummarna för Peab och ShaMaran.

1 kommentar:

  1. Intressant! Men varför tycker du det är viktigt att en ägare ska ha över 20% av aktierna i ett fastighetsbolag? Jag har skrivit en analys om Wihlborgs som jag publicerade idag på Näringslivsnörden, läs den här: ANALYS PÅ WIHLBORGS

    /Näringslivsnörden

    SvaraRadera