söndag 12 augusti 2012

Analys av Atrium Ljungberg

Här kommer den tredje analysen av fastighetsbolagen och denna gång har turen kommit till Atrium Ljungberg som analysers efter mina krav. Jag har använt mig av årsredovisningen för 2011 samt Q2 rapporten för 2012. (Utförd 20120811)
Om bolaget:
Atrium Ljungberg grundades i sin nuvarande form 2007 efter en sammanslagning av Ljungbergruppen och Atrium Fastigheter som var KF-ägda. Företaget har dock funnits på börsen sedan 1994 och har varit ett stabilt företag som levererat bra resultat under åren.

Bolaget äger fastigheter i framför allt Stockholmsregionen och det är även där som de flesta projektet pågår. Det finns dock även fastigheter i bland annat Halmstad, Västerås och Malmö.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: Ja
Företaget grundades i sin nuvarande form efter en sammanslagning 2007 mellan Ljungberggruppen och Atrium Fastigheter. Företaget börsnoterades i tidigare form 1994 och aktien finns på Large Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Atrium Ljungberg är ett stabilt företag med större delen av sitt fastighetsbestånd i Stockholmsregionen. Ett fastighetsvärde på över 23 miljarder och en uthyrningsgrad på 95% är mycket bra.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nja
Intjäningstillväxten ser okej ut men inte mer. Företaget har gjort vinst varje år under 2000-talet förutom 2008 då många fastighetsbolag gick tungt. Även 2009 var ett svagare år men under 2010 och 2011 ser det stabilt ut igen.

4. Stabilt ROE. Nja
Ett fem års snitt på 6,5% är inte bra men det är framför allt 2008 men även 2009 som tynger det resultatet. Det blir ett svagt Nja då trots allt 2007 och både 2010 och 2011 sett riktigt bra ut och att även 2012 ser ut att bli ganska bra.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Ja
Precis som med övriga fastighetsbolag så tycker jag inte Atrium Ljungberg ser ut att vara extremt beroende av ytterfaktorer. Men självklart påverkar räntor, väder konjunkturen alla fastighetsbolag. Dels påverkas kostnaderna men även möjligheten att hitta nya hyresgäster till vakanta lokaler.

6. Stabil utdelning. Ja
Har delat ut varje år under 2000-talet och även utökat den alla år utom ett.

7. P/E. Ja
Räknat på ett pris på 85 SEK och en vinst för 2012 på 6,20 SEK ger det ett P/E på strax under 14. Atrium har reserverat pengar under Q2 2012 för eventuella negativa utslag i skattedomar som bolaget är inblandade i. Detta har jag försökt att ta hänsyn till när jag uppskattat vad jag tror vinsten för 2012 blir, jag har utöver det även uppskattat i största allmänhet försiktigt som jag gör med alla fastighetsbolagen.

8. Soliditet/Skuldsättning. Ja
Soliditeten ser mycket bra ut. Över 40% varje år de senaste fem åren vilket gillas skarpt. Även skuldsättningen är relativt bra.

9. Bra ägarbild. Ja
Flera stora långsiktiga ägare i bolaget vilket jag ser mycket positivt på.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
En snabbsökning på internet gav inget speciellt att anmärka på.

Resultat: 8 Ja, 2 Nja, 0 Nej

Slutsats:
I min värld ser Atrium Ljungberg väldigt intressant ut och jag kastar omgående upp det på bevakningslistan och så här långt får jag nog säga att det är en liten favorit.

Bolaget har stabila resultat och förlusten 2008 var inte så extrem som för många andra bolag. Utdelningen är stabil även om det inte är extremt hög så letar man bara efter ett bolag som har hög direktavkastning så är inte Atrium Ljungberg rätt.

Företaget har också flera intressanta projekt rullande hela tiden som jag personligen tror kommer kunna leda till bättre resultat i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar