tisdag 31 juli 2012

Analys av Skanska

Då fortsätter vi min analys av byggbolagen med Skanska (utförd 20120728).

Om bolaget:
Skanska är ett bolag med en lång och intressant historia som man kan skriva massor om. 1887 bildades Skånska Cementgjuteriet som började producera betongprodukter. Under 50-talet expanderade företaget kraftigt och gick in på nya marknader i Afrika, Asien och Sydamerika (Skanska är dock inte verksam i varken Afrika eller Asien längre). 1971 togs ett mycket viktigt steg när Skanska togs sig in på den amerikanska marknaden som idag är Skanskas största marknad.

Börslistades redan 1965 på Stockholms A-lista. 1984 blev Skanska koncernens namn och idag har Skanska vuxit och blivit ett av världens största byggföretag.

I dags läget så jobbar Skanska med byggande och utveckling av bostäder samt projekt inom kommersiella fastigheter och infrastruktur på utvalda hemmamarknader i Europa och USA.

Stora konkurrenter för Skanska i Sverige är framför allt Peab och NCC.

Mina krav:
1. Stabilt företag med tillräcklig storlek. Resultat: JA
Startades 1887,  börsnoterades 1984 (1965) och återfinn på Large Cap Norden.

2. Tillräcklig storlek på sin marknad. Resultat Ja
Ett av världens största byggbolag, man behöver inte säga mycket mer än så.

3. Stabil vinst och intjäningstillväxt. Nej
2001 var det en minimal vinst om än en vinst med 2002 blev det en förlust. På senare år har det dock levererats stabila vinster. Även intjäningstillväxten ser helt klart stabil ut.

4. Stabilt ROE. Ja
Har jag räknar rätt så ligger 5-års snittet på 17 vilket är mycket bra, och klart över mina krav. Verkar ligga på en jämn och stabil nivå över ett längre perspektiv.

5. Är ej beroende av yttre faktorer eller nya produkter. Nej
Går ekonomin dåligt och företagen inte gör lika stora vinster och håller hårdare i sina slantar så drabbar det alla byggbolag och där ingår Skanska. En svagare ekonomi märks väl på Skanskas resultat.

6. Stabil utdelning. Ja
Bolaget har haft utdelning hela 2000-talet, och utdelning var ganska hyfsad även de svaga åren 2001 och 2002.

7. P/E. Ja
P/E på 14 får jag det till när jag räknar på en framtida genomsnittlig vinst på 8 SEK/aktie och en börskurs på 103 SEK. Väljer och vara ganska defensiv med den framtida vinsten då jag tror Skanska kommer få det tufft att hålla upp de senaste årens mycket starka vinster. Dock så är P/E-talet under mitt krav ändå så tumme upp.

8. Soliditet/Skuldsättning. Nja
Precis som för Peab så ligger Soliditeten på stabila 25%. Skanska uppfyller inte heller kraven från Graham om Tillräcklig Finansiell Styrka och det är faktiskt så att Peab är närmare att uppfylla dem.

9. Bra ägarbild. Ja
Man ska inte klaga när Industrivärden är storägaren med nästa en fjärdedel av rösterna.

10. Trovärdig företagsledning. Ja
Hittar inget speciellt att anmärka på när man gör en snabbsökning. Längre bak i tiden vet jag om lite olika karteller och annat, men har inget minne av något speciellt på senare år.


Resultat: 7 Ja, 1 Nja, 2 Nej

Slutsats:
Skanska är ett bolag jag skulle kunna tänka mig att köpa in mig i framtiden i. Utdelningarna är bra vilket jag gillar och företaget är enormt stort och framför allt så är de inte bara stora i Europa utan också USA.

Personligen tycker jag att Skanska ha levererat stabila rapporter för första halvåret 2012 och tror att de kommer fortsätta med det. Det verkar dock inte alltid som marknaden håller med och aktien har tappar rejält i värde under 2012.

Ska jag välja mellan Peab och Skanska så bör jag välja Peab med tanke på analyserna men jag får nog ta och fundera rejält på det först. Men innan jag tänker på det ska jag analysera den sista svenska byggjätten NCC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar